torsdag 2 november 2023

Plågsamt på alla sätt och vis

Idag har jag betalt dyra pengar för att bli plågad, det gjorde rejält ont både i mun och plånbok. Det är ju så när tandhygienisten får besök. Men å andra sidan får det nog betraktas som väl använda pengar om man får ha tänderna kvar ett tag till.

Om man som jag har ganska stora problem med tandsten och tandköttsinflammationer får man helt enkelt finna sig i att besöka tandhygienisten ofta. Är man dessutom, som jag, lite smårädd för tandläkare och liknande professioner så är det också förknippat med lite ångest. Men, jag får erkänna att det är desto skönare när det väl är gjort.

Jag har dock lite svårt att förstå varför tänderna inte tillhör kroppen. Det skulle ju inte vara helt orimligt att även problem i munnen skulle kunna falla in under samma regler som sjukvård av andra skäl. Men, någon har någon gång bestämt sig för att så inte är fallet. Det är inte utan att jag är lite nyfiken på hur den motiveringen lät!

För övrigt kan jag inte låta bli att fundera på hur de som tjänar betydligt mindre än mig över huvud taget har råd att gå till tandläkare och tandhygienist. Bara för idag fick jag punga ut med 1 500 kronor, nu tjänar jag ganska bra men för de som har det sämre ställt måste det vara tufft.

Foto lånat från Pixabay 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar